©2008, 2009 Alle rechten voorbehouden
De vesting Hellevoetsluis is in het begin van de 17e eeuw aangelegd om de oorlogs-
Hellevoetsluis was de marinebasis van de Admiraliteit van de Maze.
De vesting was in die tijd belangrijk als haven en tot in de 19e eeuw bleef deze positie gehandhaafd.
Hierna zette het verval in, wat nog versterkt werd toen in de jaren dertig de marinehaven naar Den Helder werd verplaatst.
Tijdens de jaren dat Hellevoetsluis marinehaven was, is hier ook de zilvervloot aan wal gebracht.
Aan deze tijd herinneren nog gebouwen als het Tromphuys, Affuitenloods, het Kruythuys en het Ruyterhuys, vernoemd naar Michiel de Ruyter.
In de oorlog is een groot deel van de vesting door de Duitsers gesloopt om een beter
schootsveld te krijgen ter bescherming van de U-
Tot jaren '60 bleef de marine alleen actief met haar mijnenvegersdienst.
Hierna viel de lokale economie in een gat.
Het stenen droogdok,waarvan de bouw in 1798 startte, is uniek in zijn soort en werd door Jan Blanken ontworpen.
Dit is tot begin jaren '70 gebruikt voor nieuwbouw en onderhoud van verschillende schepen, meest mijnenvegers, onder de naam Niestern.
Hierna raakte het dok in verval, maar het is tegenwoordig in gerestaureerde toestand te bezichtigen.
Het Kanaal door Voorne, dat in 1830 werd aangelegd van Hellevoetsluis naar het in de jaren 1960 verdwenen dorp Nieuwesluis, vormde een verbinding met Rotterdam.
Omdat de zeeschepen te groot werden voor het kanaal, werd later de Nieuwe Waterweg aangelegd en verloor het kanaal zijn functie.
Home > Steden > Hellevoetsluis