©2008, 2009, 2010 Alle rechten voorbehouden
Rotterdam, Duits bombardement in 1940 was waterscheiding.
Op 14 mei 1940 besloten de Duitsers Rotterdam te bombarderen omdat de Nederlanders zich niet snel genoeg overgaven. Het bombardement duurde 15 minuten, vervolgens brandde de stad nog twee dagen. Daarna was het hele oude centrum van de stad zo goed als verdwenen.
Bekijk video over het bombardement.
In 1340 kreeg Rotterdam, een visserij-
Als u meer wilt weten van de geschiedenis van Rotterdam vindt u hier een mooie site.
Na het bombardement stroopten de Rotterdammers hun mouwen op en begonnen direct met het ontwikkelen van plannen voor de wederopbouw. De bouwstijl was die van de “nieuwe zakelijkheid”, sober zonder fratsen. Het was in deze naoorlogse jaren dat een Duits echtpaar op de Coolsingel een Rotterdammer aansprak. Ze waren op zoek naar de “Altstadt”. U kunt zich vast wel voorstellen hoe die Rotterdammer reageerde op deze onnozele vraag.
Een mooi voorbeeld van de Rotterdamse wederopbouw architectuur is het Centraal Station, dat inmiddels weer is gesloopt.
Als kind vond ik het centrum van Rotterdam tamelijk ongezellig. De soberheid was alom voelbaar. Heel langzaam veranderde dat. De komst van de eerste metrolijn, in 1968 van Centraal naar Zuidplein, gaf de stad een flinke impuls.
Voor het Centraal Station loopt de Blaak. Dat was, op de verkeersweg na, een kale onbebouwde vlakte. De komst van de wolkenkrabbers van het gebouw Delftse Poort veranderde dat.
Inmiddels is de Blaak een drukke verkeersader met links en rechts indrukwekkende hoogbouw. Het sobere, saaie Rotterdam is nu ver weg.
Vervolgens startte begin negentiger jaren van de vorige eeuw de wellicht meest spectaculaire ontwikkeling van Rotterdam: de Kop van Zuid werd ontdekt als nieuwe toevoeging aan het centrum, daarmee verbonden door de fantastisch mooie Erasmusbrug.