Zwolle behoorde niet tot de eerste steden met een spooraansluiting.
Pas in 1863 werd een lijn van de Nederlandse Centraal Spoorwegmaatschappij (NCS) in gebruik genomen.
Dat was de lijn van Utrecht via Zwolle naar Kampen.
In 1866 opende de Staatsspoorwegen in Zwolle een nieuw groot station aan de spoorlijn
Arnhem -
Zwolle en Dordrecht zijn de enige stationsgebouwen van de 1e klasse SS stations die ooit zijn gebouwd.
Ook de NCS ging gebruik maken van dit station.
Het station was een dubbel kopstation.
Station Zwolle (2009)
Het exterieur van het oorspronkelijke stationsgebouw is vrijwel volledig bewaard gebleven.
Kenmerkend zijn de hoge middenrisaliet, twee vleugels en twee eindgebouwen.
Verder het middendeel met pilasters en een frontondragend kapiteel met een uurwerk.
Inmiddels is het stationsgebouw opgenomen als rijksmonument.
Na 1880 kwamen nog veel meer spoorlijnen gereed: naar Almelo, naar Stadskanaal, naar Apeldoorn.
Zwolle is nu één van de belangrijkste spoorweg knooppunten in Nederland.
Inmiddels is de aanleg van de Hanzelijn in volle gang.
Daarmee komt een verbinding met Almere en Lelystad tot stand.
Station Zwolle (2009)