©2008, 2009 Alle rechten voorbehouden

Stadswandelingen & Geschiedenis

InZicht

Oorlogsverwoestingen.

Hoogspoor.

Wederopbouw.

Station.

Philipsfabriekje.

Witte Dame.

Bruine Heer.

De Bijenkorf.

Piazza.

Lichttoren.

Heuvelgalerie.

Stadswandeling.

Eindhoven.

Het “hoogspoor” in Eindhoven.

 

Hoogspoor en Woenselse overweg.

Vanaf 1863, toen het eerste station in Eindhoven werd geopend, vormde de spoorlijn, dwars door Eindhoven, een geduchte barrière (foto 1).

De spoorlijn lag iets zuidelijker dan nu het geval is.

Hij liep zo ongeveer voor de huidige Bijenkorf langs.

 

Met name de Woenselse overweg was berucht.

Er  ging heel veel verkeer over en hij was vaak dicht.

Met name als de Philipsfabrieken uitgingen waren er lange rijen wachtenden (foto 2).

 

Vanaf 1923 konden gehaaste voetgangers en fietsers  gebruik maken van een luchtbrug (foto 3).

Daar kwamen echter nogal eens valpartijen voor, want de fietsen moesten via de trap omhoog en omlaag gesjouwd worden (foto 4).

 

Uitvoering hoogspoor.

Al voor de oorlog waren er plannen om wat te doen aan het spoor.

In en direct na de oorlog zijn deze plannen weer opgepakt en verder uitgewerkt.

Men besloot tot de aanleg van een “half-hoog” spoor.

Een viertal tunnels moest er voor zorgen dat de spoordijk geen barrière meer zou vormen (foto’s 5 & 6).

 

In december 1947 ging de eerste spade de grond in, in 1953 was de spoorbaan klaar.

November 1953 was de feestelijke opening, hier met het muziekkorps van de gemeentepolitie (foto 7).

 

Hoogspoor maakt ruimte voor wederopbouw.

Naderhand zijn het oude station en de oude spoorbaan gesloopt (foto’s 8 & 9).

Samen met de gebombardeerde gebieden was er nu heel veel ruimte voor verdere uitvoering van het wederopbouw plan.

Het zou echter nog heel veel jaren duren voor het zover was.

 

 

 

Home > Steden > Eindhoven > Hoogspoor

eindhoven

1
2
7
6
5
4
3
9
8
mp3 stadswandeling  downloaden.
stadswandeling  downloaden.